Nowy cykl koncertowy Pomniki symfoniki skierowany jest do tych odważnych i świadomych dorosłych, którzy chcieliby poznać prawdziwe znaczenie (tak popularnego w ostatnich latach) przysłówka “symfonicznie” oraz usłyszeć na żywo i zrozumieć evergreeny twórczości orkiestrowej. Każdy z koncertów rozpocznie się niedługim, swobodnym wykładem, przybliżającym postać kompozytora i wyjaśniającym koncepcję i formę utworu. Bohaterką drugiego koncert z cyklu Pomniki symfoniki będzie Szeherezada – Rimskiego-Korsakowa.
Baśnie z tysiąca i jednej nocy są po dziś dzień najsłynniejszym zbiorem arabskich, staroindyjskich i perskich legend, które w kompozycyjną ramę spina postać Szeherezady i jej męża sułtana Szachrijara. Przekonany o niewierności i podstępnej naturze kobiet, poprzysiągł on, że każdą ze swoich żon skaże na śmierć po nocy poślubnej. Szeherezada, nie chcąc podzielić tragicznego losu swoich poprzedniczek, opowiada sułtanowi baśnie, które tak rozbudzają jego ciekawość, że zachowuje Szeherezadę przy życiu. Opowieść ta zafascynowała Nikołaja Rimskiego-Korsakowa do tego stopnia, że postanowił poświęcić jej swój najsłynniejszy utwór. Zatytułował go imieniem bohaterki, której historię opisał nawet we wstępie do partytury.
Już na samym początku słyszymy mroczny pierwszy temat, to temat sułtana Szachrijara, a zaraz potem drugi subtelny, delikatny, grany na skrzypcach solo temat Szeherezady. Oba będą się odtąd przewijać przez cały utwór. Szeherezada to muzyczne studium namiętności i napięć, miłości i strachu. Utwór zachwyca bogactwem orkiestrowego brzmienia, ale także wspaniałymi partiami solowymi instrumentów i licznymi nawiązaniami do ludowej i orientalnej melodyki. To niekwestionowane muzyczne arcydzieło, które od czasu swojej premiery w 1888 roku, niezmiennie zdobywa serca kolejnych pokoleń słuchaczy.
Fragment Szherezady Rimskiego-Korsakowa w wykonaniu Boston Symphony Orchestra pod batutą Alyssy Wang: