Warsztaty muzyki ludowej
Trwają zapisy na warsztaty muzyki ludowej, które poprowadzą Wiejscy Mistrzowie spod Radomia razem z Kapelą Niwińskich.
Mistrzowie spod Radomia razem z Kapelą Niwińskich poprowadzą warsztaty muzyki tradycyjnej obejmujące naukę pieśni gałeckich (repertuar ze wsi Gałki Rusinowskie), melodii do śpiewu (taneczne melodie wywodzące się z tradycji śpiewaczej Kajoków), gry na bębnie obręczowym, melodii tanecznych granych na organkach, melodii z Powiśla (instrumenty dęte) oraz gry na skrzypcach.
Warsztaty śpiewu i gry na tradycyjnych instrumentach ludowych (otwarte dla profesjonalistów i amatorów) skierowane są do muzyków profesjonalnych, uczniów i miłośników muzyki tradycyjnej.
Warsztaty odbędą się w sobotę, 8 września w Ośrodku Teatralnym Kana. Początek o godz.10.00
Na warsztaty obowiązują zapisy drogą elektroniczną: turniej@filharmonia.szczecin.pl. W treści wiadomości prosimy podać imię i nazwisko oraz instrument.
Warsztaty poprowadzą:
Maria Siwiec i Maria Pęzik
Śpiewaczki pochodzą z Gałek Rusinowskich koło Przysuchy, mikroregionu Kajoków. Śpiewały od najmłodszych lat najpierw z rodziną, potem jako druhny na oczepinach. Od 1980 roku występowały w zespole Zakukała kukułecka z Gałek Rusinowskich, a od roku 2012 w zespole Gołcunecki. Maria Siwiec w roku 2014 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2015 roku laureatką Nagrody im. Kolberga za zasługi dla kultury ludowej. Śpiewaczki posiadają ogromny repertuar pieśni obrzędowych, ballad, pieśni nabożnych, są także mistrzyniami tzw. wyrwasów, czyli krótkich, improwizowanych form przyśpiewkowych układanych na melodie typu mazurkowego.
Kapela Ryszarda Piecyka
Ryszard Piecyk – organki; Tadeusz Tarnowski – bębenek, śpiew; Kazimierz Białek – śpiew
Członkowie kapeli pochodzą ze wsi Wir położonej na zachodniej Radomszczyźnie. Dla trzech przyjaciół muzyka rodzinnej wsi jest pasją, a domowe muzykowanie oczywistą oprawą każdego spotkania. Kultywują repertuar wirowski, zapamiętany od starszych muzykantów: Walentego Kędzierskiego, Józefa Kasiaka czy Piotra Gacy.
Kapela Zdzisława Kwapińskiego
Zdzisław Kwapiński – skrzypce, saksofon; Krzysztof Deja – akordeon; Tadeusz Sałbut – skrzypce, harmonia trzyrzędowa, saksofon; Adam Skowroński – baraban
Wszyscy członkowie zespołu są samoukami, uczyli się grać z pokolenia na pokolenie. Kapela posiada rozbudowany repertuar: od oberków, mazurków i powiślaków po piosenki biesiadne. Utwory „pozyskuje” przede wszystkim od innych muzyków grających tradycyjne melodie, chętnie odwołując się do wybitnych mistrzów z Radomszczyzny i Powiśla. Sięga również po popularną muzykę rozrywkową, a nawet filmową. Obok przyśpiewek „niesfornych i zawadiackich”, jak mawia Zdzisław Kwapiński, zespół prezentuje także sentymentalne ballady, piosenki dożynkowe i powiślaki – zwane wędrowcami.
Kapela Niwińskich
Mateusz Niwiński – skrzypce I; Agnieszka Niwińska – baraban, bęben obręczowy; Piotr Zgorzelski – basetla
To uczniowie wiejskich muzykantów, praktycy i badacze muzycznych tradycji Polski, poszukujący rdzennego brzmienia muzyki wiejskiej, inicjatorzy i uczestnicy licznych działań na rzecz ożywiania rodzimej tradycji muzycznej. Muzycy repertuar czerpią z muzyki skrzypcowej Polski centralnej i południowo-wschodniej, nauczony wprost od rdzennych mistrzów, odnaleziony w archiwalnych nagraniach i zapisach nutowych. Wykonując wiejskie tańce i zabawy, sięgają po sprawdzoną przez pokolenia formułę spontanicznego, wiejskiego muzykowania, kultywując taneczny kontekst starej muzyki. W repertuarze mają m.in. wiejskie oberki i ciągłe mazury śpiewaki, poleczki, krakowiaki, walczyki i wolne. Muzycy chętnie wracają ze swoją muzyką do miejsc, z których ona wyszła, grali wielokrotnie na lokalnych festiwalach, wiejskich i miejskich potańcówkach, weselach.
Jan Kmita
Jeden z ostatnich skrzypków kajockich. Grał na weselach z wieloma harmonistami, uczy młodych grać oberki i mazurki. Otrzymał Nagrodę Kolberga.
Warsztaty śpiewu i gry na tradycyjnych instrumentach ludowych (otwarte dla profesjonalistów i amatorów) skierowane są do muzyków profesjonalnych, uczniów i miłośników muzyki tradycyjnej.
Warsztaty odbędą się w sobotę, 8 września w Ośrodku Teatralnym Kana. Początek o godz.10.00
Na warsztaty obowiązują zapisy drogą elektroniczną: turniej@filharmonia.szczecin.pl. W treści wiadomości prosimy podać imię i nazwisko oraz instrument.
Warsztaty poprowadzą:
Maria Siwiec i Maria Pęzik
Śpiewaczki pochodzą z Gałek Rusinowskich koło Przysuchy, mikroregionu Kajoków. Śpiewały od najmłodszych lat najpierw z rodziną, potem jako druhny na oczepinach. Od 1980 roku występowały w zespole Zakukała kukułecka z Gałek Rusinowskich, a od roku 2012 w zespole Gołcunecki. Maria Siwiec w roku 2014 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2015 roku laureatką Nagrody im. Kolberga za zasługi dla kultury ludowej. Śpiewaczki posiadają ogromny repertuar pieśni obrzędowych, ballad, pieśni nabożnych, są także mistrzyniami tzw. wyrwasów, czyli krótkich, improwizowanych form przyśpiewkowych układanych na melodie typu mazurkowego.
Kapela Ryszarda Piecyka
Ryszard Piecyk – organki; Tadeusz Tarnowski – bębenek, śpiew; Kazimierz Białek – śpiew
Członkowie kapeli pochodzą ze wsi Wir położonej na zachodniej Radomszczyźnie. Dla trzech przyjaciół muzyka rodzinnej wsi jest pasją, a domowe muzykowanie oczywistą oprawą każdego spotkania. Kultywują repertuar wirowski, zapamiętany od starszych muzykantów: Walentego Kędzierskiego, Józefa Kasiaka czy Piotra Gacy.
Kapela Zdzisława Kwapińskiego
Zdzisław Kwapiński – skrzypce, saksofon; Krzysztof Deja – akordeon; Tadeusz Sałbut – skrzypce, harmonia trzyrzędowa, saksofon; Adam Skowroński – baraban
Wszyscy członkowie zespołu są samoukami, uczyli się grać z pokolenia na pokolenie. Kapela posiada rozbudowany repertuar: od oberków, mazurków i powiślaków po piosenki biesiadne. Utwory „pozyskuje” przede wszystkim od innych muzyków grających tradycyjne melodie, chętnie odwołując się do wybitnych mistrzów z Radomszczyzny i Powiśla. Sięga również po popularną muzykę rozrywkową, a nawet filmową. Obok przyśpiewek „niesfornych i zawadiackich”, jak mawia Zdzisław Kwapiński, zespół prezentuje także sentymentalne ballady, piosenki dożynkowe i powiślaki – zwane wędrowcami.
Kapela Niwińskich
Mateusz Niwiński – skrzypce I; Agnieszka Niwińska – baraban, bęben obręczowy; Piotr Zgorzelski – basetla
To uczniowie wiejskich muzykantów, praktycy i badacze muzycznych tradycji Polski, poszukujący rdzennego brzmienia muzyki wiejskiej, inicjatorzy i uczestnicy licznych działań na rzecz ożywiania rodzimej tradycji muzycznej. Muzycy repertuar czerpią z muzyki skrzypcowej Polski centralnej i południowo-wschodniej, nauczony wprost od rdzennych mistrzów, odnaleziony w archiwalnych nagraniach i zapisach nutowych. Wykonując wiejskie tańce i zabawy, sięgają po sprawdzoną przez pokolenia formułę spontanicznego, wiejskiego muzykowania, kultywując taneczny kontekst starej muzyki. W repertuarze mają m.in. wiejskie oberki i ciągłe mazury śpiewaki, poleczki, krakowiaki, walczyki i wolne. Muzycy chętnie wracają ze swoją muzyką do miejsc, z których ona wyszła, grali wielokrotnie na lokalnych festiwalach, wiejskich i miejskich potańcówkach, weselach.
Jan Kmita
Jeden z ostatnich skrzypków kajockich. Grał na weselach z wieloma harmonistami, uczy młodych grać oberki i mazurki. Otrzymał Nagrodę Kolberga.